Kuorma-autoHenkilö.- ja pakettiautoHaeAlumiinivanteetTekniset tiedotDOT-merkintäKuormitusindeksiNopeusindeksiRenkaiden ominaisuudetIlmanpainetaulukkoTietoa matalaprofiilisista renkaistaRenkaan kuluminenEuroopan säännöt rengasmerkinnöilleMaatalous ja teollisuusToimitusehdot
Tietoa matalaprofiilisista renkaista


Useissa ajoneuvoissa on tällä hetkellä matalaprofiiliset renkaat, joiden ominaisuudet poikkeavat standardeista renkaista:

Hyödyt:

- Paremmat ja nopeammat hallintaominaisuudet.
- Parempi pito ja kitka, joten ajoneuvo käyttäytyy vakaammin tiellä.
- Parempi suuntaus esim. tuulisella säällä ja ajettaessa asuntovaunun kanssa.

Haitat:

- Suurempi vesiliirtoriski.
- Vähemmän mukavat, enemmän melua ja kovempi jousitus.
- Suurempi pinta.
- Vaarana rengaskuvion osittainen kuluminen tai ”sahanterä”-kuluminen.

Rengaskuvion osan kuluminen tai ”sahanterä”-kuluminen

Kaksi nimeä samalle ongelmalle. Nykyaikaisten ajoneuvojen alusta ja pyörät negatiivisella kaltevuuskulmalla ja takapyörien kärjellä varmistavat hyvän suuntavakauden, mutta tämä saattaa aiheuttaa kulumisongelmia renkaiden suuremman melun muodossa. Ongelma aiheutuu renkaan olkaosan kuviolohkojen etu- ja takareunojen suuremmasta korkeuserosta. Muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen minimikorkeusero on aina 1–2 mm, joka aiheuttaa ongelmia, mutta korkeuseron kasvattaminen saattaa aiheuttaa ongelman. Ongelma voi ilmetä kaikissa matalaprofiilisissa rengaskokoonpanoissa, eikä tietty rengaskiinnitys aiheuta aina ongelmia tietyssä ajoneuvomallissa:

Ongelma ilmenee tavallisimmin suuremmissa ajoneuvoissa ja harvoin Golf-luokkaa pienemmissä.

Ongelma saattaa ilmetä todennäköisemmin moottoriteillä, kun käännytään harvemmin.

Mitä matalampi rengasprofiili, sitä suurempi riski.

Kuluneet iskunvaimentimet ja jousitus kasvattavat ongelman ilmenemisen riskiä.

Ongelman riski voidaan minimoida ajamalla nopeasti terävissä kaarteissa, vaihtamalla renkaat edestä taakse (aina samalla puolella) 7-10 000 ajokilometrin välein ja tärkeintä on rengaspaineen kasvattaminen. Matalaprofiiliset renkaat vaativat suuremman rengaspaineen näiden ongelmien minimoimiseksi.



Jos ongelma on ilmennyt, renkaan hiominen saattaa olla ratkaisu renkaan karkeuden palauttamiseksi.
NDI Finland OY | Ratatie 1-3 | 21250 Masku || Kukonkyläntie 197 | 85310 Sievi As. | Puh: 010 3180 289